lørdag 4. juni 2011

United - Bredden i troppen en fordel eller ulempe?

Første XI
Lindegaard
Fabio Ferdinand Vidic Evra
Valencia Carrick Giggs Park
Rooney Hernandez

Andre XI
Kuz
Rafael Smalling Evans O`Shea
Nani Gibson Fletcher Anderson
Owen Berbatov

Reserver: Amos, Brown, Cleverley, Bebe, Obertan, Welbeck, Macheda og Diouf
Øvrige spillere: Devlin, De Laet, James, Gill, King, Norwood, Brown, Vermijl og Petrucci.
Borte: VDS, Neville, Hargreaves og Scholes

Har her satt opp to lagoppstillinger og ramset opp resten av spillerstall for å illustrer min mening om dagens United stall.

Jeg mener at dette er United sin store styrke og som har fått oss til å vinne PL 3 av de siste 4 årene, samt kommet til CL-finale 3 av de siste 4 årene. Likevel mener jeg også dette er United sin store svakhet. Det er flere grunner til at jeg mener det. Men i spesielt form av den beste XI og talentutvikling.

Beste XI
Dagens beste XI for United er ikke langt unna den vi spilte med mot Barcelona og United kunne byttet ut 4-5 spillere uten å hatt en nevneverdig svekket lag. I tillegg kunne ytteligere 3-4 mann kommet inn som hadde svekket laget litt, men likevel hatt en XI som kunne vunnet de fleste kampene i PL (satt på spissen). Dette har fungert godt for United de siste sesongene, og dette har gitt United mange titler de siste årene. Men på grunn av at United har et så jevnt lag, så er det ingen XI som skiller seg kraftig ut hos United som hos de andre topplagene i PL og i Europa. Dette tror jeg er en av grunnene til at United ikke har gjort det så godt på bortebane denne sesongen. Altså at det ikke skiller så mye mellom United sin XI og de andre lagene i PL. For når var det et toppet Unitedlag klarte å rundspille motstanderen på bortebane sist? Jeg tror kanskje United har den svakest første XI blant topplagene i PL. Man kan selvfølgelig agrumentere at United har 15-16 spillere som kan brukes til å tilpasse seg hvilket som helst PL-lag og klare å vinne kampene ved de riktige taktiske disposisjonene. Jeg personlig savner den tiden de andre lagene tilpasset sitt spill for å stoppe United. For det er egentlig ikke mange årene siden nettopp det var tilfellet. Jeg husker tilbake når United møtte topplag i Europa og motstanderen satte doblet på backen for å demme opp for United sine vinger. Nå virker det mer som det er noe United gjør.

Talentutvikling
Når det kommer til talentutvikling så er jeg redd United har en for bred tropp til at ungguttene fra året FA Youth Cup vinnende lag skal slite med å få spilletid, selv i ligacupen. For om man ser på de to XI jeg satte opp er dette spillere som trenger spilletid. Og da er det fortsatt 8 stykker som ikke spiller. Jeg er selvfølgelig klar over at flere kan bli utlånt og at vi kommer til å få skader i løpet av sesongen. Men det skal også legges til at det er allerede 4 stykker som er borte fra dagens Unitedstall, men likevel så har vi masse spillere å ta av. Legger man til 9 reservelagsspillere så skjønner man fort at United har en enorm tropp. Og i mine øyene er dette en altfor stor tropp. For hvordan skal Morrison, Pogba, Tunnicliffe, Keane m.fl få spille i f.eks Ligacupen når United har 15-16 spillere som trenger spilletid etter at første XI har spilt i PL et par dager før?

Det jeg kunne tenkte meg at SAF hadde gjort er å ha solgt unna endel av bredden i Unitedtroppen og investert i spillere som har gått rett inn og styrket første XI fra dag en. For da har United i større grad kunne gitt de yngre spillerne en mulighet til å vise seg frem i f.eks ligacupen. Samt United kunne hatt en større sjanse til å slå Barcelona.

Dette er mine tanker om United sin bredde i stallen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar